play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
  • play_arrow

    Sin Radio Listen, don't just hear!

ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΗ

Είδαμε την παράσταση ‘Οι Απόγονοι’ στο ΠΛΥΦΑ

today10 Φεβρουαρίου, 2024

Φόντο
share close

Στην πρώτη αίθουσα του ΠΛΥΦΑ, οι θεατές συναντούν, σε μια γωνιά, ένα τραπέζι στρωμένο για δύο, κλεισμένο γύρω γύρω με τζάμι. Στο κέντρο, δύο μουσικά όργανα (κιθάρα και electronics), στον τοίχο μια παλιά οικογενειακή ασπρόμαυρη φωτογραφία και κάπου εκεί μια βαλίτσα, ένα μπαούλο και ένας καλόγερος με ρούχα.

Στον χώρο εισέρχονται πρώτα οι μουσικοί.

Ακολουθούν η Ηρώ Μπέζου και ο Χρήστος Θάνου, οι οποίοι, χρησιμοποιώντας μικρόφωνα, ξεκινούν την ιστορία των απογόνων, αρχής γενομένης από την εποχή που ο Τάνταλος, γιος του Διός, μαγείρεψε τον γιο του, Πέλοπα και τον προσέφερε ως γεύμα στο συμπόσιο των Θεών. Στόχος του, να διαπιστώσει εάν οι Ολύμπιοι μπορούν να εξαπατηθούν, αλλά και για να αποδείξει ότι είναι πιο δαιμόνιος από αυτούς. Ήδη από την πράξη του αυτή η ιστορία, για τους απόγονους, είχε προκαθορισμένη τροχιά.

Με μια ρυθμική και απόλυτα συγχρονισμένη ανάσα, η Μπέζου και ο Θάνος εξελίσσουν την ιστορία, φτάνοντας μέχρι τη βασιλεία του Αίγισθου. Τότε που η Ηλέκτρα, κόρη του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, μετά τον φόνο του πατέρα της, από τη γυναίκα του και τον εραστή της Αίγισθο, θρηνεί, μιας και λαχταρά να επιστρέψει ο αδελφός της, ο Ορέστης, τον οποίο, για την ασφάλειά του, τον είχε στείλει να ζήσει μακριά. Με την αδελφή της, τη Χρυσόθεμη, ζούνε απομονωμένες, με τις αναμνήσεις τους, συντηρώντας τις μνήμες των προγόνων τους, μιας και δεν γίνεται να πουληθεί το τεράστιο, αχρείαστο πλέον, πατρικό σπίτι, ούτε και να μετακομίσουν οι νεκροί, που κατοικούνε πιά εκεί… Κι από την άλλη πλευρά, μακριά από το πατρικό σπίτι, ο Ορέστης, δίχως πατρίδα, περιπλανώμενος ξένος, λιωμένος από τη θλίψη, ζει την ανείπωτη οδύνη του.

Και η ιστορία συνεχίζεται, πότε μέσα σε έναν κύκλο από κουκούλια, του θανάτου και της ζωής και πότε με τα δεινά της ζωής, ως φορτίο βαρύ, ασφυκτιώντας στο πάθος της εκδίκησης.
Βλέπεις, οι πρόγονοι, μέσα από τις πράξεις τους, προδιαγράφουν και καθορίζουν το χρέος, που περνάει από τη μία γενιά στην άλλη.

«Γοργά περπάτα. Βιάζει η ώρα. Γοργά περπάτα, θρηνώντας».

Με μια άκρως ενδιαφέρουσα αφήγηση, μέσω της σύνθεσης κειμένων, πρωτότυπων του Γιάννη Ρίτσου και των αρχαίων τραγικών ποιητών (Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αισχύλος), η παράσταση χτίζεται κι εξελίσσεται, με την εμπνευσμένη σκηνοθετική προσέγγιση του Χρήστου Θάνου, ο οποίος αξιοποιεί ακόμη και τον εξωτερικό χώρο της αίθουσας και κάνει τη διαφορά.

Οι εξαιρετικοί και ταλαντούχοι, Ηρώ Μπέζου και ο Χρήστος Θάνος, υπεύθυνοι και για τη δραματουργική σύνθεση της παράστασης, με τρόπους ευρηματικούς και περιγραφικούς, επεξηγούν τον μύθο και τον οδηγούν αβίαστα στη σύγχρονη εποχή. Συμμέτοχοι στην ιστορία τους, οι μουσικοί επί σκηνής, Παναγιώτης Γκίκας και Τεό Φοινίδης.

Μια παράσταση, μίγμα αρχαίας τραγωδίας, μουσικού θεάτρου ή μουσικοθεατρικής ραψωδίας, όπου η Ηλέκτρα κι ο Ορέστης θα συναντηθούν τελικά, αλλά μόνο για μια στιγμή, προκειμένου να αποτινάξουν από πάνω τους το δυσβάσταχτο φορτίο, κληροδότημα της συλλογικής συνειδητότητας.

Περισσότερα εδώ.

Έλενα Χατζοπούλου, Ιανουάριος 2024

Cover photo: ©Patroklos Skafidas
Photo collage: Έλενα Χατζοπούλου

Written by: Sin Radio

Sin Radio
0%